Revinge Rogaining 2012 1:50000 delen (24-06-2012)
Kategori: TĂ€vling
Kort/omrÄde: Revingehed
ArrangĂžr: Nils Pistora/Daniel Lundberg/Lunds OK
Land: Sverige
Disciplin: LĂ„ng
Etape: Herrklass
Distance: 65.19 km
Tid: 252:08
En dÄres försvarstal... (1:50 000 delen)

Börjar pÄ 1:15 000 delen och slutar hÀr pÄ 1:50 000 delen.

Första rundan gick pÄ 1:15 000 delen


Andra rundan (74, 76, 77 sen över till 1:50 000 delen 99, 98, 94, 96 och sen tillbaka till 1:15 000 delen 75 och 73)

Var osÀker och velig under hela andra rundan hur jag skulle ta kontrollerna.
Först 3 kontroller pÄ 1:15 000 delen.
99 och 98 OK.
Till 94:an sÄ var jag okoncentrerad dÄ jag hela tiden försökte lÀsa kartorna och bestÀmma rundorna. SÄ nÀr jag nÀrmade mig kontroll 94 sÄ hade jag inte koll pÄ skogskanten och cyklade för lÄngt. Var ute och spejade över Àngarna innan jag insÄg misstaget. DÀr gick 2 minuter.
96 OK. Sen 2 kontroller pÄ 1:15000 delen innan mÄlgÄng.


Tredje rundan (97, 93, 92, 91, 90, 89, 88 och 95)

Ut direkt pÄ 1:50 000 delen. Var lite missnöjd dÄ det kÀndes som jag inte hade tagit bra vÀgval med kontrolluppdelningen innan.
97 OK.
93 OK men blÄste upp sÄ det var motvind och det kÀndes lÄngsamt.
92 satt inne i ett betongrör under en vÀg sÄ man fick vada. SÄ det hjÀlpte att ha kontrollbeskrivning till hands sÄ man visste vad man skulle leta efter. Förra Äret tappade jag den, sÄ nu hade jag den i fickan. Dock sÄ blev den skrynklig efterhand sÄ pÄ slutet var den svÄrutvecklad.
91, 90, 89, 88 och 95 flöt pÄ bra.
NÀr jag tog mig ner frÄn backen frÄn 95 mot mÄl sÄ bytte jag till 15 000 delen i kartstÀllet sÄ jag skulle tjÀna nÄgra sekunder. Men fick inte fast den ordentligt sÄ nÀr jag hade slÀngt över cykeln vid staketet innan vÀgen och skulle börja cykla sÄ hade jag inte kartan med mig. Fick hoppa över staketet igen och hittade kartan halvvÀgs upp för backen. Tappade dÀr 30 sekunder.
Mot mÄl sÄ tog jag fel vÀg sÄ jag tappade Äter ca 30 sekunder,
1 minut totalt pÄ denna slinga.
PÄ vÀg till mÄl sÄ kollar jag in tiden pÄ Garmin-GPS:en och ser att klockan stÄr pÄ 12.55! Skulle dÄ varit ute 2 timmar och 55 minuter dÄ starten gick 10.00. Hur Àr det möjligt hinner jag tÀnka innan jag nÀsta sekund inser att klockan stÄr pÄ finsk tid sen Jukola helgen innan. SÄ lÀget Àr alltsÄ helt OK, 20 kontroller kvar och halva tiden kvar


FjÀrde rundan gick pÄ 1:15 000 delen


Femte rundan och ocksÄ sista rundan (87, 86, 85, 83, 84, 82, 81, 80, 79 och 78)

Cyklar ut pÄ sista slingan och har ca 67 minuter pÄ mig. PÄ vÀg till första sÄ har jag upplÀgget klart för mig, ta sÄ mÄnga som möjligt och ingen övertid. VÀgen ner till 87:an kÀnns lite seg men kÀmpar pÄ. FÄr kontrollen bra.

Till 86 sÄ stÀmmer kartan bra till en början,, men sen blir det lite struligt. Tappar bort stigarna, sÄ jag kör enbart pÄ kompassen norrut och kommer fram till 86:an utan större tidsförlust. Tiden Àr 13.09, 51 minuter kvar.

Till 85 sÄ har jag gjort en chansning dÄ det norrifrÄn inte gÄr vÀg/stig fram till kontrollen. Som tur Àr sÄ Àr skogen hyfsat framkomligt dÀr jag tar mig fram. Kommer upp pÄ backen och ser kontrollen. Slarvar dock ut frÄn kontrollen och lÀgger en minut dÀr. Tiden Àr 13.15, 45 minuter kvar.

83:an, som Àr enligt kontrollbeskrivningen labyrinthöjden, tÀnker jag ta söderifrÄn dÄ jag sen skall till 84:an. Cyklar en liten bit in skogen pÄ stigarna dÀr, men inser snabbt att endurostigarna cirklar sig uppÄt och springer upp till höjden istÀllet. Tiden Àr 13.21, 39 minuter kvar.

84 och 82 gÄr bra. FÄr uppmuntrande ord frÄn fotografen vid 82:an, bra stÀlle att stÄ att fota nÀr man Àr tvungen att vada över till ön. Hörde att nÄgon hade försökt paddla över med nÄgon bÄt som lÄg i nÀrheten. Klart snabbare att springa genom vattnet istÀllet. Tiden Àr nu 13.30, 30 minuter kvar och 4 kontroller kvar att ta.
Skall man skippa 81:an och ta 80, 79 och 78 istÀllet? Eller ta 81 och 80 och skippa 79 och 78?
Nu kommer dÄren i en fram och tanken pÄ att försöka ta alla 4 kommer, kan kanske gÄ om man gÄr klockrent i bra tempo...

Cyklar pÄ mot 81:an, men nu börjar det kÀnnas riktigt tungt. Kan det vara nÀr man sprang över vattnet och stilade för fotografen som nu tar ut sin rÀtt eller att man inte har cykeltrÀnat som man borde gjort. HjÀrnkapaciteten Àr Àven nu nere pÄ noll. Missar en minut dÄ jag gÄr för lÄngt österut och fÄr springa bort till kontrollen. Hade jag lÀst kontrollbeskrivningen sÄ hade jag haft mer kontroll pÄ lÀget. Men kontrollbeskrivningen ligger hÄrt invecklad i min jackficka och Àr inte lÀtt att lÀsa.
Nu Àr tiden 13.36 och 24 minuter kvar. Endast 3 kontroller kvar. BestÀmmer mig att ta 80 ocksÄ och dÀrefter bestÀmma mig om det skall bli mÄlgÄng eller inte. Men innerst inne verkar dÄren redan bestÀmt vad som gÀller....

Kontroll 80 gÄr faktiskt ganska bra fast man nÀstan har hjÀrnstillestÄnd. Tiden Àr 13.43 och 17 minuter kvar. Hade jag dÄ börjat ta mig i mÄl sÄ hade jag haft uppskattad mÄltid 13.55 och 38 kontroller. Det hade rÀckt för seger, men det Àr ju lÀtt att vara efterklok.
Vet innerst inne att jag inte kommer hinna ta de 2 sista kontroller innan maxtiden, men cykeln styr norrut istÀllet för österut. Hade det varit lagtÀvling sÄ hade övriga lagmedlemmar och lagledare blivit vansinniga, nu Àr det bara inför sig sjÀlv man för stÄ till svars.

Kontroll 79 börjar bra, men tar fel vÀg precis innan kontrollen och gÄr upp pÄ fel höjdparti och letar. Ser huset och inser misstaget. Tappar dÀr nÀstan 4 minuter...
Tiden Àr nu 13.52 och 1 kontroll och 8 minuter kvar.

Kontroll 78 ligger rakt norrut, men dÄ hjÀrnan har tagit paus och kontrollbeskrivning ligger ihopvikt sÄ gÄr jag snett till fel damm. Kommer dit och ingen kontroll, vecklar ut kontrollbeskrivningen och ser att jag skall ha vindmöllan som kontrollpunkt och till och med en hjÀrndöd hade sett vindmöllan som Àr 200 meter vÀster om mig. OmrÄdet Àr helt platt. Tar mig dit med tunga tramptag. LÀgger dÀr ytterliggare 2 minuter...
Klockan Àr 13.56 och 4 minuter kvar och alla kontroller tagna. Bara mÄlet kvar.
Är nu dock inte bara hjĂ€rndöd utan nĂ€stan ocksĂ„ nĂ€ra hjĂ€rtstillestĂ„nd. Hade nĂ„gon nu hört mig flĂ„sa sĂ„ hade man ringt 112.

Till mÄlet sÄ hade jag tÀnkt nÀr jag gick ut pÄ sista rundan att ta kostigarna rakt österut i riktning EllagÄrd. Men nu handlade det bara om att överleva överhuvudtaget och dÄ blev det lÀttaste motstÄndet som gÀllde och tog vÀgen söderut. Klart bÀst hade ju varit istÀllet att runda norrut förbi Revingeby och fÄ asfalt/grusvÀg. Tog mig framÄt flÄsande varje tramptag. Försökte komma ihÄg vad som gÀllde med övertiden, hur mÄnga minuter per poÀng. Trodde det var 5 minuter dÄ man i genomsnitt har 6 minuter per kontroll pÄ sig. InsÄg efter ett tag att jag inte skulle klara mig under 10 minuter och hoppades pÄ att nÀsta grÀns var 15 minuter. Men visste nog innerst inne att det var kortare tid Àn sÄ. Försökte klara mig under 12 minuter, men fick totaltiden 4.12.06.

Hade jag cyklat 7 sekunder snabbare sÄ hade jag blivit 2:a. Hade jag inte missat de 2 sista kontrollerna med 6 minuter och varit 7 sekunder snabbare sÄ hade jag vunnit. Hade jag skippat de sista 2 kontrollerna sÄ hade jag vunnit med god marginal. LÀtt att vara efterklok.

Man fick 1 poÀngs avdrag för varje pÄbörjad 3:e minuts övertid (varje kontroll Àr vÀrd 1 poÀng) sÄ det Àr hÄrt straff för övertiden. SÄ 11.59 hade gett 4 minuspoÀng och 12.06 gav 5 minuspoÀng. Men det stÄr klart i reglerna vad som gÀller plus att hade man inte haft detta sÄ hade flera varit ute bra tid över maxtiden och tÀvlingen hade blivit mer utdragen,

Summering:

Nu i Är sÄ fanns verkligen möjligheten att klara alla kontrollerna under 4 timmar. Har sjÀlv missat totalt 16 minuter och var 12 minuter efter. Hade inte heller bÀsta cykeltempot i Är, sÄ dÀr fanns tid att jtÀna.
KÀndes ocksÄ som jag inte gjorde optimala kontrolluppdelningen. BÀst för mig tror jag hade varit följande om man hade velat ta nÄgra löpkontroller först:
1.72, 70 & 69.
2.97, 98, 99 + 77, 76, 75, 73 & 74.
3.96, 94, 93, 92, 91, 90, 89, 88 & 95.
4.66, 65, 71, 68, 64, 63, 61, 60, 62 & 67.
5.87, 86, 85, 83, 84, 82, 81, 80, 79 & 78.

Men nÀsta Är dÄ skall man ha trÀnat bÀttre...
Vis kommentarer (0)
 
Revinge Rogaining 2012 1:50000 delen (24-06-2012)