Arquivo digital de mapas de orientação de Pesho Hedberg
|
Log in
Todos utilizadores
|
Língua:
Portugus
Cesky
Dansk
Deutsch
Eesti
English
Espaol
Franais
Italiano
Magyar
Norsk
Portugus
Svenska
Trke
|
DOMA 3.0.8
Mostrar escolhas de percursos
Esconder escolhas de percursos
|
Mostrar mapa geral
Esconder mapa geral
|
KML
|
Voltar
<< Oringens träningsrace 10 år senare (25-01-2020)
|
Plockepinn 2021 (27-11-2021) >>
S.A.G Challenge 2020 (20-09-2020)
Categoria:
Tävling
Mapa/Área:
Hallandsås
Organisação:
Tappra kämpar
País:
Sverige
Disciplina:
Jävligt långt
Resultados
Distância:
81.77 km
Tempo:
352:58
Dags igen för en årets höjdpunkter, S.A.G Challenge!
Förra året blev det inget och sommarens tävling blev flyttat till i dag vilket vi som kunde vara med är tacksamma för. Endast 20 lag fick lov att vara med för att kunna få tillstånd att köra p g a ni vet vad...
Först till kvarn gällde och i nästan samma sekund som anmälningen släpptes anmälde vi oss, Team Tesika.
Jag har kört med sambon Ingela de andra 2 ggr vi har varit med, men i år så svek hon mig för att följa med sonen till orienterings-SM i Göteborg.
Så vem kunde man tvinga med? Blev dottern Pim som ställde upp.
Förberedelserna var som vanligt ringa, sprang t ex 2 tävlingar dagen innan... Vi kom iväg hemifrån dock 5 min före planerat och skulle då kunna vara på plats 9.10. Men efter 5 minuters körning så tog det stopp då vägen var spärrad. Polisen och bärgare var på plats för för att bärga en bil som hade lyckats köra 25 meter rakt ut i en åker. Enligt polisen så skulle det vara klart om 1 min, blev 10 min och vi hann fram i hyfsad tid 9.20.
Alla lag gav ett start intryck vid starten och såg ut att bli en tuff tävling.
Vårt favoritlag till segern var starka mixlaget Team Eronn med elitåkare i MTB-O.
I år fanns ett spurtpris till en kontroll där man fick en belöning om man kom dit först.
1 minut kvar till start, jag står redo att rycka kartan och vår plan är kolla in om spurtpriset kan vara något att satsa på.
Starten går och vi ser att kontrollen som är spurtpris ligger för långt bort och vi överger den tanken.
Innan starten får vi även info att målgång skall ske västerifrån och det gör nu att de flesta lagen beger sig österut i början.
Tror vi är först iväg och färdplanen är lite diffus, men brukar ordna sig efter ett tag.
Vi tar kontroll 18 först och redan där märker vi att det kan bli lurigt att hitta kontrollen, är en grön lapp med bokstavskod som man skall fota eller skriva ner. Vi får leta cirka 30 sekunder innan vi hittar lappen. Men blev ibland värre...
Ibland blev det som polisen sa, tar en minut bara...
Sen ner till kontroll 37 och inga problem, hade kollat in stigen när vi passerade tidigare.
Kontroll 34 och kontroll 1 inga problem och koder hittas direkt.
Till kontroll 39 bestämmer vi oss för att gena genom terrängen direkt från kontroll 1, vet inte om det lönade sig. Men lite kul att chansa.
Uppför backen går genom ett djurhägn, med speciella grindar att ta sig genom. Här kommer vår första bom.
Arrangören har på baksidan av kartan gett lite mer detaljerad info om vad gröna lappen skall sitta. Här står det: "Stigen slutar, vägen börjar".
Tolkningsfråga visar det sig vad som är väg och stig. Vi kommer ju på vägen och kör på till stigen tar vid, men vi hittar ingen kontroll. Vi körde förbi ett lag som står tidigare på vägen, men vi tänkte att de höll på att läsa kartan. Vi fick ringa och säga att här är ingen lapp. Men visade sig att vi hade kört förbi kontrollen och enligt kartan satt den rätt, vi körde på beskrivningen och höll inte koll på avståndet. Här tappade vi 7 min, men vårt eget fel.
Kontroll 17 och 2 flöt på bra.
Kontroll 14 funderade vi på vägen dit vad det kunde vara, en pusselbit intill kontrollen. När vi kom dit var där flera lag som febrilt sprang upp och ner för en bokbacke. Var ett inhägnat område där man skulle räkna antal träd, antal vattenflaskor och antal badleksaker inom området. Jag slarvade lite och fick ihop 6 vattenflaskor och 6 st badleksaker, men skulle vara 6+5. Pim räknade träden och tror det var 30 st. Sen skulle man räkna ihop och få en sifferkod till ett lås för att få tag på gröna lappen som fanns i en låda. Vi var hyfsat snabba och gav oss iväg till nästa utmaning där vi visste att det kunde bli kö. Nu hade det gått 66 minuter och första timmen klar, man har 6 timmar på sig att få ihop så många kontroller som möjligt.
Kontroll 3 är vid en badplats en bit ute i sjön och hade det varit sommartävling så hade man fått simma ut, ja det kunde man göra nu också. Men arrangörer hade varit snälla och hade fixat en gummibåt modell ranglig och svårstyrd!
Var ett lag före oss och Pim var nästan på väg att simma ut istället för vänta då det verkade ta tid. Men vi tog beslut att vänta och det var nog rätt beslut. Var ju bara 11-12 grader i luften och många timmar kvar att cykla. Pim kommer i gummibåten och efter lite strul med årorna så tar hon sig till kontrollen ute i vattnet. Gröna lappen sitter på en vattendunk.
Kontroll 19 och 4 går hyfsat. 19 skall sitta vid ett omkullvält träd och först letar vi fel träd då det fanns 2 st. Vi tyckte såklart att vi var vid rätt träd.
Nu har vi en bra period där kontroll 9, 8, 7, 6, 11 och 12 hittas snabbt.
Vid kontroll 8 har vi varit ute 2 timmar totalt.
Till kontroll 13 bestämmer vi oss för att göra en chansning och gå genom terrängen och spikar :)
Kontroll 15 är nästa och det är spurtpriset. När vi kommer dit så hittar vi gröna lappen och en tom låda. I den tomma lådan låg 10 st målade stenar och tros att dessa vägde 6-7 kilo tillsammans. Varje sten var värd 1 bonuspoäng och man kunde välja ta alla eller några om man först där. Team Eronn var först och de tog alla stenarna, vilka ego :)
Fast vi var glada att stenarna var borta, hade blivit många timmar att släpa sten med sig för nu har vi varit ute 3 timmar och 3 timmar kvar.
Team Eronn hade varit där 30 minuter tidigare och tömt lådan.
Var kontroll hade ett poängvärde så gäller att bedöma vilka som man skall sikta på. Där det är något äventyr brukar ge många poäng.
Poängen i år låg mellan 2,4 som lägst och 15,1 som högst. Så inte säkert att vinnaren har tagit flest kontroller.
Kontroll 36 OK och sen tillbaka till väster om motorvägen till kontroll 49.
Där hittar vi inte gröna lappen och Johan Jensens lag är där också. Vi ringer och verkar vara rätt, vi fotar för att bevisa att vi är rätt.
Visar sig att många lag inte hittade lappen så var nog försvunnen.
Johans lag sticker iväg först, de har kört på vägen intill och sprungit in till kontrollen. Man behöver inte ha med cyklarna till kontrollerna.
Här borde vi tänkt till, men vi hade innan planerat att gå genom terrängen till kontroll 46. För vi kunde inte se att man kunde komma ner till vägen norrut, men intill motorvägen på västra sidan går gamla E6:an.
Den tar Johans lag och de är före oss vid kontroll 46. Nu tjänade vi höjd, men tror nog det hade varit bättre även för oss att ta asfaltsvägen än att passera sankmark och ängar med elstängsel. Ja, det var el. Jag vet, aj!
Kontroll 46 saknar också lapp, så bara att fota där också.
Kontroll 25 och 48 går bra, kontroll 48 skulle vara vattenkontroll.
Men satt vid dammkanten så vi kunde fortsätta torra. Vi har nu varit ute lite mer än 4 timmar. 2 timmar kvar, nej inte alls stressigt...
Kontroll 52 var en luring på flera sätt.
Kontrollbeskrivningen var BP-skylten 30 m in i skogen. Även en klättersymbol intill. BP-skylt, någon bensinmacksfantast som har satt upp en gammal BP-skylt?
Vi kommer fram där kontrollen skall vara och in i skogen och letar efter en grön-gul skylt. Här har vi även en plan ifall skogen ser bra ut att gena uppför backen till kontroll 47, tornet. Så spanar in terrängen tidigt och ser från håll att det verkar vara höga träd på höjden.
Men nu fokus på kontroll 52 och vi hittar inget. Såg innan vi gick in skogen att det stod folk 100 meter längre bort på vägen. Efter ett tag så säger jag att vi får ta oss dit och vi hör även nu att de vinkar till oss.
Jag lämnar min cykel i skogen då vi redan har förberett oss för kontroll 47.
När vi kommer dit där folket står så är det arrangörer som står där, det är dags för slack-line inne i skogen. Pim fixar det galant.
Stod en BP-skylt vid vägen, men är en röd liten skylt så menar att här finns en brandpost...
Men kontrollringen är helt fel utsatt på kartan och vi tappar här 5 min, men inte vårt fel ;)
Vi tar oss genom skogen med cyklarna upp till tornet, kontroll 47 och går bra även om det inte gick att cykla.
Nedför backen till kontroll 20 möter vi lag Jensen som stack i väg före oss från kontroll 52 så visst är vi nöjda med vägvalet :)
Kontroll 20 går bra och sen till kontroll 21 går vi genom terrängen och spikar kontroll 21!
Kontroll 42, 40 och 41 går galant! Vid kontroll 40 så har vi varit ute 5 timmar och 1 timme kvar.
Nu dags för att ha superkoll på tiden och inte komma försent. Kommer man från 1 sekund till 10 minuter försent så blir man av 30 poäng och kommer man mer än 10 minuter försent så blir man diskad.
Vi har som avslutningsplan att ta kontroll 24, 53, 31, 55, 35 och 32.
Kontroll 24 går bra och skall vara en bro och sitta under bron.
Pim går under bron och letar och hittar ingen lapp. Vi är säkra på att vi är rätt och Pim ringer. Jag går också under bron och letar, men hittar inget.
Är en bro och ingen spång, heter ju Bjäre kraft bron. Sponsrad och allt och flera markerade leder går över här. Vi fotar och beger oss vidare.
Visar sig senare att det är fel bro, finns en till en bit i från (50-100 meter) och vi får inte den här kontrollen godkänd. Hmm, vårt GPS-spår visar att vi har varit rätt. Jaja, hade inte hjälpt oss att besegra Eronn då de är alldeles för bra och urstarka att cykla på i högt tempo länge.
Nu har vi tappat tid och skyndar oss ner till kontroll 53 som hittas direkt.
31 och 55 går bra och nu 17 minuter kvar. Skall vi hinna både 35 och 32?
Vi bestämmer oss att säkra och tar 35 först. Går bra, men vi vågar inte chansa att ta kontroll 32 och rullar in i mål med 7 minuter tillgodo.
Visar sig att alla lag klarar sig under 6 timmar och det är imponerade.
Vi är nöjda med ett skapligt lopp med enstaka missöden och lyckade chansningar genom terrängen.
Vi återkommer gärna!
Frågan är bara om det blir Pim eller ingela som jag bildar lag med nästa gång:)
Pim fick stå ut med sin pappa under många timmar och överlevde.
35 kontroller (36 egentligen ???? ) och 81.77 km och tid 352:58.
282,6 poäng (290) blev vår officiella poäng.
Det räckte det en finfin andraplats i mixklassen efter fantastiska Eronn-laget och totalt 3:a, bara ett herrlag före oss på 291,9 poäng vilket var bara en kontroll till som hade behövts om vår kontroll 24 hade godkänts vill säga ;)
Mostrar comentários
Esconder comentários
(
0
)
Criar novo comentário
Nome:
Email:
Guardar